Wat is een adblocker?

18 september 2015
Door Team F&J
Team F&J
Support / Marketing / SEO

Herkenbaar?

Aaah, een leuk YouTube filmpje! Die ga je eens even bekijken. Je drukt op play en jawel, je mag eerst een advertentie bekijken van 10 seconden of meer. Je hebt even ‘inspiratie’ op gedaan op wehkamp en zalando.
Ja, die schoenen zijn toch wel heel leuk, maar eigenlijk te duur. Je klikt de schermen weer weg. Dan maar even Facebook bekijken. En jawel, daar zijn ze weer: die leuke schoenen die jij hebt bekeken. Heel fijn, je wordt er nog een paar dagen mee geconfronteerd

Wat is een adblocker?

Een adblocker, ook wel advertentieblokker genoemd, kun je als extensie op jouw pc zetten. Wat een adblocker eigenlijk doet, is de inhoud van pagina’s filteren. Er zijn veel verschillende adblockers beschikbaar. De grootste is AdBlock plus. Deze werkt door middel van filterlijsten, deze lijsten bepalen wat er wel of niet getoond mag worden. Die lijsten zijn opgesteld en worden onderhouden door een online community. Er zijn ook adblockers die je meer inzicht en vrijheid geven in de advertenties die wel of niet getoond worden.

Maar dit bestond toch al even?

Jazeker, het fenomeen adblocker is zeker niet nieuw. Voor je desktop bestaat dit al even. Maar wel een nieuwe ontwikkeling is dat Apple heeft besloten om hier in mee te gaan. Zij bieden met de update naar iOS 9 de mogelijkheid om advertenties te blokkeren. Ook hiervoor zijn diverse apps te downloaden in de appstore.

Hierdoor neemt het gebruik van adblockers een enorme vlucht. Naast dat je die irritante balken en andere vormen van advertenties kwijt bent, laadt een website ook nog sneller. Dit komt omdat de advertenties niet meer ingeladen worden.

Daaaaag verdienmodel

Een advertentievrij internet, mensen die al een adblocker gebruiken, zweren erbij. Maar uitgevers zijn woest en zitten met de handen in het haar. Met de komst van de iPad was er weer een mooie gelegenheid om te kunnen adverteren. Door de nieuwe mogelijkheid van Apple klapt het verdienmodel van vele uitgevers ineen. Even een getalletje: door de adblockers die worden gebruikt op de desktop lopen adverteerders 22 miljard mis. De kans dat dit bedrag oploopt, is dus groot.
Het wordt steeds moeilijker voor kranten, blogwebsites en videodiensten om geld te kunnen verdienen. Bij kranten gaat op deze manier de kwaliteit van de journalistiek achteruit. Want tsja….geen geld is geen journalist. De WashingtonPost is heel helder naar mensen met een adblocker. Heb jij dat geïnstalleerd? Prima. Maar dan mag jij onze artikelen niet lezen.
Wat nog wel het meest opmerkelijke is, is dat je de grootste adblocker kunt betalen om er voor te zorgen dat jouw advertenties er wel doorheen komen. Het gaat dan wel om enorme bedragen.

Toekomst

Wat gaan de adverteerders en uitgevers nu doen? Hoeveel creativiteit is er nodig om toch jouw advertentie te tonen aan de internetgebruiker?
Een ding is zeker, Google (Android) zal hier niet snel aan mee doen. Zij verdienen tenslotte aan advertenties door AdWords etc.
Ga jij voor een advertentie vrij internet of valt de irritatie wel mee?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Oh, en wat je zeker niet mag missen?
Deze relevante blogs
Online marketing
Nieuwe Huisstijl

Wij groeien, en dat is fijn!
Werken met ons hoofd, onze handen, maar ook en vooral met ons hart om onze klanten te helpen groeien.