Google Analytics is al jaren dé tool om websiteverkeer te analyseren. Maar sinds de invoering van de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) en de groeiende focus op privacy, ligt het gebruik ervan onder een vergrootglas. Hoe zit dat precies en wat betekent dit voor jouw website?
De AVG stelt strenge eisen aan hoe persoonsgegevens verwerkt mogen worden. Als je Google Analytics gebruikt, betekent dit dat je kritisch moet kijken naar hoe data verzameld en opgeslagen wordt. Vooral de overdracht van persoonsgegevens naar de Verenigde Staten, waar Google zijn servers heeft, is een heikel punt.
Diverse Europese toezichthouders, zoals in Oostenrijk, Frankrijk en Italië, hebben geoordeeld dat Google Analytics mogelijk niet voldoet aan de AVG. De Autoriteit Persoonsgegevens (AP) in Nederland houdt deze ontwikkelingen nauwlettend in de gaten en heeft aangegeven dat het gebruik van Google Analytics problematisch kan zijn.
Sinds 1 juli 2023 is Universal Analytics (UA) gestopt met het verwerken van nieuwe data. Google introduceerde Google Analytics 4 (GA4) als opvolger en adviseerde gebruikers sterk om over te stappen op deze nieuwe standaard voor webanalyse. Hoewel overstappen niet officieel verplicht was, werd het voor gebruikers van UA nagenoeg onvermijdelijk: zonder GA4 konden ze geen nieuwe data meer verzamelen. GA4 biedt verbeterde privacy-instellingen en meer flexibiliteit in gegevensverwerking. Toch blijven er twijfels over de naleving van de AVG, met name omdat data nog steeds buiten de EU verwerkt kan worden.
Voordelen van GA4
GA4 heeft bijvoorbeeld de optie om IP-adressen niet meer op te slaan en biedt betere mogelijkheden om trackinginstellingen aan te passen. Maar uiteindelijk blijft het de verantwoordelijkheid van website-eigenaren om Google Analytics correct en AVG-proof in te zetten
Naast Google Analytics spelen cookies een grote rol in hoe websites data verzamelen. Volgens de Privacy-richtlijn en de AVG mogen websites trackingcookies alleen plaatsen als een bezoeker daar expliciet toestemming voor geeft. Dit betekent dat cookies voor analyse, marketing en advertenties alleen mogen werken als de gebruiker deze accepteert.
Wil je aan de wetgeving voldoen? Zorg dan voor:
Gebruik je Google Analytics? Dan is het belangrijk om goed te kijken of je de tool op de juiste manier hebt ingericht volgens de AVG-richtlijnen. Voor veel organisaties blijft GA4 een krachtig hulpmiddel, mits goed ingesteld. Er zijn daarnaast ook alternatieven beschikbaar die mogelijk beter aansluiten bij specifieke wensen op het gebied van privacy of data locatie.
De regelgeving blijft in beweging
De regelgeving rondom Google Analytics en cookies blijft in beweging. GA4 biedt verbeteringen, maar het risico op privacyschendingen blijft, vooral vanwege de doorgifte van data naar de VS. Website-eigenaren moeten dus kritisch kijken naar hun analytics-tools en cookiebeleid. Transparantie en expliciete toestemming zijn daarbij cruciaal.
Team F&J is het online marketing bureau in Zwolle voor MKB en Retail bedrijven die willen groeien.
Onze missie? Dat is ons motto: “Let’s Get You Growing! Elke dag een beetje meer”. Wij gaan voor online groei van onze klant. Onze visie? Wij geloven dat elke MKB of Retail ondernemer veel meer uit online kan halen.
Onze Perfecte Klant? Bedrijven met groeiambitie. Ondernemers die aan alles voelen dat er meer uit online te halen is. Én, die zin hebben om online te knallen. Ons Team F&J helpt bij het vervullen van die ambities.
Baileystraat 9a
8013RV Zwolle
Ma – Vr 09:00 tot 17:00
Of op afspraak
Team F&J jouw online marketing bureau in Zwolle.