Vergelijk het internet eens met de winkelstraat bij jou in de buurt. Als ondernemer zorg je ervoor dat je winkel er netjes uitziet. Je hebt verlichting en een mooi entree. Jouw uitstraling en presentatie laten zien wat jij verkoopt. En wie je wilt zijn voor de klant.
De klant ziet jouw winkel vanaf de winkelstraat en wordt nieuwsgierig. Als de eerste indruk van de klant klopt met de zoektocht naar zijn boodschap, komt de klant naar binnen. Het koopproces wordt vervolgd.
Dit gebeurt in feite ook op het internet. Een bezoeker op internet heeft een vraag of is op zoek naar een product. De vraag wordt in de zoekbalk getypt en er verschijnen verschillende ‘winkels’ die de dienst of het product verkopen. Vervolgens kiest de bezoeker op welke website hij verder gaat met zijn zoektocht.
Dit alles heeft te maken met online zichtbaarheid en vindbaarheid. Eén van de belangrijkste onderdelen van jouw website op het internet.
Een zoekmachine speelt hier een grote rol in. Zoekmachines maken gebruik van software om websites toe te voegen aan hun index (“crawlen”). Daarnaast gebruiken ze een algoritme om websites te beoordelen en te rangschikken.
Hoe meer bezoekers op jouw website komen én lekker door de pagina’s navigeren, hoe hoger jij scoort op het algoritme. Hierdoor komt jouw website dus hoger in de zoekresultaten van een zoekmachine. Je bent vindbaar en zichtbaar.
Zoekmachines zijn kritisch en websites worden op verschillende onderdelen beoordeelt. Bijvoorbeeld op relevantie, populariteit, actualiteit, kwaliteit en structuur.
Het doel van jouw website is dat je zo goed en volledig antwoord geeft op de vraag die een bezoeker in eerste instantie in de zoekbalk heeft ingetypt. Denk bij het plaatsen van jouw teksten dus altijd vanuit de klant. Of ga eens bij jezelf na hoe jij naar jouw product of dienst zou zoeken.
En dan nog even dit …
Met alleen een website ben je er niet. Zeker het afgelopen jaar, 2020, is bewezen dat online zichtbaarheid en vindbaarheid heel belangrijk is. De groep waarin jij je wilt onderscheiden wordt steeds groter. En zelfs internationaler.
Dus als je weer eens wat tijd over hebt? Ga eens na of jij nog steeds bereikt met je website wat je wilt bereiken. En dan vooral voor wie. Het kost tijd en resultaten zijn niet altijd direct zichtbaar. Maar het draagt echt wel bij. Maar belangrijk blijft om regelmatig naar je website te kijken, schakelen, bijsturen en onderhouden. Want ook kleine aanpassingen kunnen weer kleine of grote resultaten creëren.
Kom je er niet uit? Laat ons eens met je meedenken. Deze inzichten gaan je helpen om online verder te komen. Maar ook om jouw kijk naar jouw doelgroep en doel van jouw product of dienst nog scherper te krijgen. Het belangrijkste is dat jij jouw klanten treft op hetzelfde punt. Dat betekent dat je elkaar kan helpen. Dat is gaaf toch!
Een goede blog trekt niet alleen bezoekers, maar zet ze ook in beweging. Met de juiste titel, structuur en call-to-action maak je jouw content scanbaar, overtuigend en effectief. In deze praktische checklist ontdek je de belangrijkste ingrediënten voor een succesvolle blogpost die niet alleen gelezen wordt, maar ook écht resultaat oplevert.
Klaar voor meer klanten?
Openingstijden
Ma – Vr 09:00 tot 17:00 of op afspraak
Bellen of mailen?