Waarom social media inzetten voor de vindbaarheid?

13 november 2019
Door Sheila van der Weg
Sheila van der Weg
Content Specialist

Waarom social media inzetten voor de vindbaarheid?

Jij wilt toch ook dat jouw website gevonden wordt? Je overspoelt mensen met visitekaartjes en deelt brochures uit.

Zoveel mogelijk traffic naar jouw website genereren, dat is waar het allemaal om gaat. Maar om gevonden te worden moet je vindbaar zijn. En dit is echt niet alleen offline, maar vooral, juist, ook online! Of denk jij daar anders over?

Online vindbaarheid is namelijk enorm belangrijk, ik vertel je graag waarom.

Vandaag de dag zijn we allemaal online. We zitten de hele dag op onze telefoon of achter onze laptop.

Naar de schermtijd van onze telefoons durven we gewoon niet te kijken. En als je dat dan wel doet en er staat 8 uur en 35 minuten, weet je niet wat je ziet. Het lijkt soms wel een fulltime job.

En zeg maar eerlijk, jij doet het ook! ‘s Ochtends opstaan met o.a. social media en er ‘s avonds mee naar bed gaan.

Hoe erg het ook is en hoe vaak ik mijzelf er ook op betrap: we zijn met z’n allen een soort van verslaafd aan social media.

Het is gewoon niet meer weg te denken uit ons leven. En daarom is social media zo belangrijk voor de vindbaarheid van jouw website!

Miljarden mensen over de hele wereld gebruiken social media. Zo veel? Ja en ik denk dat het niet lang meer duurt tot we praten over biljoenen mensen. Een totale invasie op het internet.

Dat betekent dus dat ook jouw doelgroep actief is op social media!

Want laten we eerlijk zijn. Wie van je vrienden, familie of kennissen heeft geen Facebook, Instagram of Linkedin bijvoorbeeld?

Waarom (of hoe) kan social media de vindbaarheid van mijn website verbeteren?

Ik vertel je graag wat meer, want het kan je namelijk enorm helpen om beter gevonden te worden. En dat betekent dus meer traffic en beter scoren op het internet.

1. De perfecte content zorgt voor interactie

Op sociale media kun je pagina’s of artikelen delen die verwijzen naar jouw website. En dat is super! Want, zo komen meer mensen in aanraking met jouw website.

Verbetering van jouw vindbaarheid dus!

Jouw potentiële doelgroep komt zo sneller in aanraking met jouw website.

Misschien nog wel belangrijker. Er komen niet alleen mensen die jouw bedrijf en product al kennen naar je website, maar ook juist diegenen die nog nooit in aanraking zijn geweest met jouw merk.

Door het plaatsen van een externe link op jouw sociale media kanalen, wordt je beter gevonden in zoekmachines.

Er wordt met meer links naar jouw website verwezen. Je gaat dus beter scoren in Google.

Iedereen moet in aanraking komen met jouw website. En dat betekent conversie!

Maar dat is niet alles. Doordat jouw website niet alleen via Google, maar ook via social media te vinden is, wordt je vindbaarheid ook nog eens vergroot. En gaat Google je zien als autoriteit.

Dit gaat dan even niet over jouw positie in Google. Het gaat er nu om dat je simpelweg sneller en veel beter gevonden wordt door jouw doelgroep op verschillende kanalen.

En door die content te delen, creëer je groepen die content delen met hun connecties. Denk bijvoorbeeld aan likes op een Facebookpagina.

Vergeet ook niet om de informatie die je via een blog op je website te plaatsen, ook te plaatsen op jouw social media kanalen.

Doordat veel mensen liken en delen, gaat jouw content wereldwijd!

2. Perfecte linkbuilding

Wist je dat Google kijkt naar onder andere de kwaliteit en het aantal links die vanaf andere websites naar jouw website verwijzen?

Dus tip: dingen plaatsen met verwijzing naar je eigen site, zodat je mensen uit je social kanalen haalt.

Op deze manier bepaalt Google namelijk hoe relevant hij jouw website voor bezoekers vindt.

Google ziet de verschillende links naar jouw website als iemands stem. Hoe meer stemmen, hoe belangrijker en waardevoller Google jouw website beoordeeld.

En die links noemen we backlinks en dragen bij aan de populariteit van je website.

Social media moedigt externe sites ook nog eens aan om links op te nemen naar de door jouw geschreven content.

Maar, wat betekent dat dan voor jou? Nou zorgen dat je weet welke concurrenten ‘grote’ sociale impact hebben!

Zorg jij ervoor dat één van hen jouw social media post liked, deelt of noem maar op, stijgt de waarde van jouw content.

Wil jij ook jouw vindbaarheid vergroten met social media? Neem contact met ons op.

Er zitten toppers in ons team, die staan te popelen om jouw vindbaarheid te verbeteren!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Oh, en wat je zeker niet mag missen?
Deze relevante blogs
Content Marketing
Trends op het gebied van contentmarketing

Content Specialist Dé contentmarketing trends die je moet kennen! Contentmarketing: jarenlang hebben we het er ‘gewoon’ even bij

Social Media
Hoe kan ik WhatsApp zakelijk gebruiken?

Waar je eerder alleen maar telefonisch en per e-mail in contact kon komen met de klant, zijn er nu veel meer mogelijkheden.
Wat denk je van Facebook, Twitter of een live chat? Maar, ook WhatsApp begint een plek te veroveren in de wereld van de klantenservice met WhatsApp Business.