Dit gaat bijdragen aan jouw lokale vindbaarheid!
26 oktober 2021
Door Linda Schulte
Linda Schulte
Linda Schulte
Content marketeer

Google Mijn Bedrijf

Heb je een eigen bedrijf en bevindt jouw klant zich in jouw regio (lokaal), dan is het belangrijk om een Google Mijn Bedrijf account aan te maken. Eigenlijk is het een must! Het draagt namelijk bij aan jouw lokale vindbaarheid. Tevens worden bedrijven die geverifieerd zijn op Google gezien als betrouwbaar. Waarom Google Mijn Bedrijf zo belangrijk is en waar je op moet letten? We nemen je in deze blog mee in het beheren van je lokale resultaten!

Maar allereerst, maak een account aan, mocht je deze nog niet hebben! Of dit kosten met zich meebrengt? Nee, een account aanmaken is gratis. Het wordt gefaciliteerd vanuit Google én je kunt op een snelle manier je belangrijkste contactgegevens communiceren met jouw (potentiële) klanten.

Als je een account hebt aangemaakt, weet dat er ook een app is van Google Mijn Bedrijf. Zo kun je nog sneller schakelen, reageren en de informatie van jouw organisatie up-to-date houden. Dus ben je een dag op inkoop en is de winkel dicht, ben je met vakantie, verwerk deze tijdelijke wijziging in je openingstijden van de betreffende week. Op deze manier komen jouw klanten niet voor verrassingen te staan.

Dé blog over het gebruik van Google Mijn Bedrijf!

Voordelen Google Mijn Bedrijf

Online vindbaarheid en zichtbaarheid van jouw website creëer je door het toepassen van onder andere SEO en SEA, maar ook het beheren van Google Mijn Bedrijf.

We noemen alvast even kort de voordelen van een Google Mijn Bedrijf – account. We duiken er vervolgens verder op in.

  1. Jouw bedrijfsgegevens online actueel houden.
    • Denk hierbij aan de openingstijden en contactgegevens.
    • Pas eenvoudig en snel jouw gegevens aan met de app van Google Mijn Bedrijf.
    • Maak gebruik van citation teksten.
  2. Contact met je klanten
    • Het is mogelijk om foto’s te plaatsen van je bedrijf, producten en/ of diensten.
    • Reviews verzamelen en communiceer met je klanten.
  3. Nieuwe klanten binden
    • Zorg dat klanten je online kunnen vinden.
    • Neem je klanten mee naar jouw website.
    • Overweeg ook eens om een lokale campagne op te zetten.

De resultaten van Google Mijn Bedrijf worden op verschillende manieren zichtbaar in Google Maps en Google Zoeken.

Waarom een Google Mijn Bedrijf account belangrijk is?

Er zijn een aantal redenen waarom een Google Mijn Bedrijf account belangrijk is. We noemen de belangrijkste:

 

Zichtbaarheid creëren

Google Mijn Bedrijf is een gratis tool van Google en draagt bij aan extra zichtbaarheid van jouw bedrijf op Google en Google Maps. Erg interessant als (potentiële) klanten zich in jouw regio bevinden en op zoek zijn naar een product of dienst die aansluit op wat jij te bieden hebt.

Maar op welke manier word je dan zichtbaar? Zodra er gezocht wordt op jouw bedrijfsnaam, verschijnen jouw gegevens aan de rechterkant op de zoekpagina van Google. Wordt er gezocht op bijvoorbeeld ‘online marketing bureau Zwolle’ en jouw bedrijf valt hieronder, dan kom je ook in de zoekresultaten naar voren.

Je wordt dan ook zichtbaar met het welbekende icoontje in Google Maps. Tevens verschijnen jouw contactgegevens. Bezoekers kunnen met een snelknop direct bellen, mailen of de website bezoeken.

Voor de zoekresultaten van de bezoeker erg interessant, omdat er meerdere interessante partijen verschijnen. Weliswaar mogelijk jouw concurrenten, maar de bezoeker wordt wel getriggerd. Hierdoor geef je jezelf ook meer kansen om bij potentiële klanten bekend te worden.

Dus belangrijk: zorg dat je gegevens up-to-date blijven, want hierdoor kunnen klanten jou vinden, inclusief jouw belangrijkste gegevens.

Verhogen van je lokale vindbaarheid

Heb je een account, dan ben je dus vindbaar. En dit is belangrijk voor jouw lokale werkgebied. Jouw (potentiële) klanten komen eerder met jouw website in contact. Je wordt namelijk beter vindbaar in bijvoorbeeld Google Maps en in lokale zoekresultaten.

Daarnaast is het mogelijk dat je ook in Local Pack verschijnt. De dichtstbijzijnde bedrijven gerelateerd aan de zoekopdracht verschijnen in beeld. Waardevol dus om daar tussen te staan! De Local Pack vergroot jouw zichtbaarheid en lokale vindbaarheid. En dat kun je bereiken door tenminste een account aan te maken in Google Mijn Bedrijf.

Belangrijkste informatie direct zichtbaar

Zoekt een bezoeker via Google op jouw bedrijfsnaam, dan verschijnt jouw Google account aan de rechterkant. Hier staat meteen de belangrijkste informatie die hij waarschijnlijk nodig heeft. Denk aan de adresgegevens, telefoonnummer en openingstijden. Maar ook de routebeschrijving in Google Maps.

Zorg dat deze informatie altijd up-to-date is, want je wilt niet dat een bezoeker voor een dichte deur komt te staan.

Naast de belangrijkste gegevens kun je meer informatie delen met jouw bezoeker. We nemen even kort de verschillende Google Mijn Bedrijf items met je door:

Post
Een Post is een kort bericht waar je een aanbieding, een nieuw product of dienst of evenement vanuit jouw bedrijf in the spotlights zet. Het is mogelijk om naast het bericht foto’s te plaatsen. En tevens geef je standaard het bericht een call-2-action mee. Kort, krachtig en snel!

Informatie
Op de pagina ‘Informatie’ staan al je gegevens die je kwijt kunt in Google Mijn Bedrijf. Erg belangrijk om actueel te houden!

Reviews
Verzamel reviews van jouw klanten en reageer hierop. Het is belangrijk om in contact te blijven met jouw klanten. Klanten waarderen bedrijven die reviews laten zien erg hoog. Kom maar op!

Berichten
Klanten kunnen via berichten op de desktop en via chatten op de mobiel vragen stellen aan het bedrijf. Je kunt je klanten hierdoor snel voorzien van een antwoord.

Social media
Laat klanten kennis maken met jouw social media profielen als Facebook, Instagram en LinkedIn. Voeg ze eenvoudig toe om klanten direct op de hoogte te brengen van de laatste updates!

Foto’s
Geef klanten een kijkje in de keuken en plaats foto’s. Bezoekers kunnen ook eenvoudig foto’s toevoegen aan jouw account. Uiteraard dien jij hier wel eerst toestemming voor te geven.

Producten
Laat jouw klanten al kennis maken met jouw producten of diensten en geef korte omschrijvingen weer.

Services
Bij het item services is het mogelijk om jouw belangrijkste activiteiten weer te geven. Bijvoorbeeld voor een online marketingbureau is dit online marketing, SEO/ SEA, zoekwoorden analyse etc. Of voor een glasbedrijf is dit glaszetter, glasreparatieservice etc.

Presenteren van jouw producten of diensten

Gebruik een Post (bericht) om jouw producten of diensten onder de aandacht te brengen. 

Heb je een nieuw product, komt er binnenkort een evenement of heb je nieuws wat je wilt delen met de wereld, maak dan een Post (bericht) aan.

Door het plaatsen van Posts help je je potentiële klanten/ relaties snel aan waardevolle, actuele informatie. Én het vergroot je zichtbaarheid in Google.

Het aantal vertoningen en kliks wordt bijgehouden in je account.

Kleine weetjes over een Post
  • Een post (bericht) blijft 7 dagen zichtbaar.
  • Een evenement wordt weergegeven tot het moment van het evenement.
  • In een post (bericht) kun je 1500 tekens gebruiken. Echter wordt voor kleine updates 150 -350 tekens geadviseerd.
  • Sprekende beelden bij een bericht plaatsen is sterk. Het beste formaat is 750×750 pixels.

Meetbaar, dus meten maar!

Je hebt je hele account ingericht en je account is lekker up-to-date! Maar nu wil je eigenlijk ook wel weten hoeveel mensen via jouw Google Mijn Bedrijf op de website komen. Wij gebruiken hier een UTM-tagging voor.

Je voegt een tag toe aan de URL waarnaar jij wilt dat de bezoeker gaat. Vervolgens kun je in Google Analytics de resultaten lezen. Hierdoor krijg je bijvoorbeeld ook net iets meer informatie over jouw Post dan alleen de zichtbaarheid en de kliks die in jouw Google Mijn Bedrijf account terug te vinden zijn.

Maak vandaag nog je Google Mijn Bedrijf account aan

Hebben we je overtuigd? Dan kun je nu lekker aan de gang met jouw account! Google zelf geeft ook veel interessante informatie over Google Mijn Bedrijf, die vind je hier.

Wacht niet langer en maak vandaag nog een Google Mijn Bedrijf account aan! Geen tijd of toch nog een beetje ondersteuning nodig? Laat Team F&J je helpen!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Oh, en wat je zeker niet mag missen?
Deze relevante blogs
SEO
Alles wat je wilt weten over interne backlinks

Interne backlinks zijn hyperlinks die binnen een website van de ene pagina naar een andere pagina verwijzen. Dit type link is belangrijk voor zoekmachine-optimalisatie (SEO)