Kim Daanen

Support / Marketing / SEO

De scheidslijn tussen de ‘stenen’ winkels en online verdwijnt

Het gaat niet goed met de retail in Nederland. De omzet van de winkels loopt terug, maar de kosten blijven gelijk of groeien zelfs, faillissementen zijn niet van de lucht. Tegelijkertijd meldt het CBS dat webwinkels in 2013 ruim 10 procent meer omzet hebben geboekt dan in 2012. Uit onderzoek is gebleken dat bijna 10 miljoen Nederlanders online shoppen. Vooral vrouwen zijn actief op het gebied van online kleding shoppen. Mannen daarentegen gaan voor elektronica, software en hardware. Wat we niet alleen moeten vergeten is dat de consument nog steeds ook graag fysiek blijft shoppen, de focus moet dus liggen op zowel de fysieke als de online vestiging.
De ‘kleine’ retailer kan niet meer om deze feiten heen en zij zullen het internet moeten integreren om te kunnen overleven. Maar hoe? Als winkel zul je het online niet zomaar redden. De budgetten zijn doorgaans beperkt, evenals het aanbod en de voorraden. Daarnaast heeft een webwinkel net zoveel aandacht nodig als een fysieke winkel, om succesvol te kunnen zijn. Het internet moet een ondersteuning zijn van je winkel en vice versa. Kun jij als ‘kleine’ speler in de markt, met één of wellicht een aantal fysieke winkels, wel opboksen tegen de grote online spelers als Bol.com, Zalando en Wehkamp?

Het antwoord hierop is: Ja, dat kan! Hoe? Door de handen in een te slaan met het behoud van gezonde concurrentie. Samenwerking is het sleutelwoord. Dit klinkt als een mooi toekomstbeeld, maar in werkelijkheid bestaat dit al.

Het TopShoe.nl concept

Als voorbeeld het TopShoe.nl concept. TopShoe.nl is tot stand gekomen door een unieke samenwerking van schoenenwinkeliers van topmerken, die aangesloten zijn bij dezelfde
inkoopvereniging. Zij hebben hun krachten gebundeld onder het mom: “Waarom allemaal investeren in een eigen webwinkel als je ook samen één grote webshop kunt topshoebeginnen?” En daar ligt de kracht, samenwerken. Één online winkel, één klantenservice afdeling, één marketing strategie en iedereen levert uit zijn eigen voorraad. En daarnaast is iedere aangesloten winkel een fysiek servicepunt en dient als afhaallocatie. Een top voorbeeld van het versterken van de fysieke winkels, door het inzetten van internet en technologie. TopShoe.nl is inmiddels uitgegroeid tot een grote webshop met een breed en diep aanbod binnen meer dan 250 merken!

Maar ik ga mijn concurrent toch geen extra omzet geven?

Het is belangrijk om je mindset te veranderen. Het gaat niet om die ene specifieke aankoop. Het gaat om bouwen aan een langdurige relatie met je klanten. Denk aan de kansen, de voordelen. De klant bezoekt jouw fysieke winkel en zoekt een product dat jij helaas niet meer op voorraad hebt. Verkoop je de klant ‘Nee’ of werk je aan je klantrelatie, door bijvoorbeeld via een zuil in de winkel de klant alsnog goed te servicen. Het resultaat is een tevreden en dus waarschijnlijk terugkerende klant en als je het slim oplost met elkaar ontvang jij nog een fee over de door jou gegenereerde verkoop. Jouw aanbod groeit in de ogen van de consument, ook al staat het product niet eens fysiek in jouw winkel. Je kunt de klant producten bieden, daar waar je anders ‘Nee’ zou moeten verkopen. Bedenk eens wat de (groei) mogelijkheden zouden kunnen zijn?

Versterken van de lokale detailhandel is natuurlijk ook een optie

Topshoe.nl is het voorbeeld van schoenenwinkeliers die gezamenlijk online gaan. Maar denk nog eens aan andere mogelijkheden op lokaler niveau. Sluit alle winkeliers van het winkelcentrum of de winkelstraat waar jouw fysieke winkel zich bevindt aan op één online aanbod. Ook dan zijn de kansen eindeloos. Je blijft jullie eigen klanten servicen en speelt in op de online aankoop trends. Kosten kunnen jullie wederom samen dragen en voor levering kun je slimme afspraken maken met een lokale verzendpartij bijvoorbeeld.

Hoe kun je het TopShoe.nl concept waar maken?

We leggen de focus even op het TopShoe.nl concept. Want hoe zorg je er nu voor dat alle winkeliers hun producten online krijgen tot één grote collectie schoenen, sieraden, lingerie, etc. Hoe ga je om met de orderverdeling, de verzending, de financiële kant, etc. TopShoe.nl maakt hiervoor gebruik van het zogenoemde Webshop Back-Office systeem, dat is ontwikkeld door F&J webcreation te Zwolle. Soortgelijke systemen bestaan natuurlijk ruim in de markt, maar het Back-Office systeem van TopShoe.nl kent een aantal inventieve slimmigheden die je het leven als ‘kleine’ retailer ook nog eens makkelijk maakt.

Een kijkje in de keuken

  • Koppeling met voorraadpakket
    Welk voorraadpakket je ook gebruikt, het is te automatiseren te koppelen aan het Back-Office systeem. Op die manier worden jouw producten en voorraadposities automatisch verwerkt en heb je weinig handeling aan het beheren van je collectie. Er zijn slimme oplossingen om producten te matchen, zodat ze als één product online komen. Daarnaast zijn de voorraadposities bekend op basis waarvan producten online kunnen. Per product is in één oogopslag te zien hoeveel voorraad er van is! Voorraad is belangrijk in de wereld van de webwinkels: uit onderzoek is gebleken dat de consument die online winkelt, het zeer belangrijk vindt dat een product op voorraad is en deze dus direct kan aanschaffen.
  • Eigen login
    Alle deelnemers krijgen hun eigen login op dit BackOffice systeem. Met deze login kunnen de retailers alle werkzaamheden ten behoeve van de webwinkel uitvoeren. Van orders accepteren tot het online zetten van producten en de afhandeling van orders! Met een geringe inspanning kan de deelnemer op één plek alles beheren.
  • Verrijken van producten
    De diverse producten kunnen in het BackOffice systeem voorzien worden van de extra informatie. Denk hierbij aan afbeeldingen, informatie, prijzen en omschrijvingen. Iedere deelnemer kan hier zijn informatie toe voegen. Als het product eenmaal is opgeslagen, zal deze online verschijnen.
    Maak afspraken over de gewenste kwaliteit van afbeeldingen. Laat iedere deelnemer een deel van de collectie verrijken met teksten, productomschrijvingen, etc. Nog mooier is om hier een centrale taak van te maken, voor een centrale medewerker die zich bijvoorbeeld op de klantenservice bevindt. Hierdoor heeft de retailer zelf minder handeling aan deze zaken.
  • Orderverdeling
    Er komt een order binnen! En nu? Wanneer er een order binnenkomt in het BackOffice systeem, komt deze terecht op een centrale plek. Maar voor wie is die order? Er hoeft niet gevochten te worden voor een order, er zijn talloze opties om de verdeling zo eerlijk mogelijk te houden. Zo kan er bijvoorbeeld voor gekozen worden om de orders netjes te verdelen op basis van een voorraadpositie of bijvoorbeeld op basis van postcodegebieden. Uiteraard is er ook de keuze om het principe ´wie het eerst komt, wie het eerst maalt´ toe te passen.
    Wanneer de order verdeeld worden, staat deze gereserveerd voor een deelnemer. Natuurlijk niet voor een onbepaalde tijd. De deelnemer dient binnen een gestelde tijd de order te accepteren, anders komt deze in de vrije omloop terecht. Wanneer de order is geaccepteerd door een deelnemer, kan niemand anders deze nog afpakken. Is de order verstuurd? Dan kan de accepterende deelnemer de status aanpassen naar verzonden. Heeft de deelnemer het artikel toch niet op voorraad? Dan zie je eenvoudig wie deze wel heeft en draag je de order met twee klikken over.
  • Afhandeling order
    De artikelen van de bestelling staan klaar. Nog een laatste check en het kan ingepakt worden! Wanneer een order is geaccepteerd, kan de verdere afhandeling in de BackOffice gedaan worden.
    Voordat het pakket ingepakt wordt, eerst de nodige etiketten uitdraaien. In de Backoffice kan ook de pakbon gegenereerd en gedownload worden. Door een integratie met bedrijven als GLS of PostNL kan de order verzendklaar worden gemaakt. Voor iedere order kan een pakbon en een factuur gegeneerd worden, zodat deze mee gestuurd kan worden met de order. Wanneer de het verzendetiketten wordt gedownload, wordt het retouretiket ook mee geprint. Is het pakket verzendklaar? Etiket erop en versturen maar! Wanneer het pakket is aangemeld bij het postbedrijf, zal de BackOffice zorgen dat de ontvanger een e-mail ontvangt met een Track&Trace nummer
  • Retourzending
    Op het retouretiket staat vermeld wie de order heeft uitgeleverd. Wanneer een klant dus iets terug stuurt, komt het altijd weer bij de juiste deelnemer terecht. De enige actie die de klant moet ondernemen, is het retouretiket op het pakket plakken en het pakket bij het postkantoor afgeven.
    Heb je het pakket retour ontvangen? Dan kun je deze retour melden in het BackOffice systeem. Is er een deel van de order retour gekomen? Ook dat is eenvoudig aan te geven in het BackOffice systeem. Wanneer de retouren zijn aangemeld, start het proces ten aanzien van refunds voor de klant.
  • Financieel
    Het BackOffice systeem is voorzien van een financiële module. Geen centrale organisatie? Dan is overzicht hierin een noodzaak, stel daarom iemand aan die verantwoordelijk is voor de financiële zaken. Dit zouden bijvoorbeeld een aantal deelnemers kunnen zijn! In de BackOffice kan de financiële afrekening beheert worden door de financiële beheerder. Op basis van verkopen, retouren, aantal zichtdagen, etc. wordt bijgehouden welke deelnemer welke artikelen heeft verkocht en met welke betaalmethode deze bestelling is betaald. Op basis daarvan vindt een berekening plaats en kan de beheerder, met behulp van eenvoudige rapportages, overzichten krijgen van de uit te keren bedragen.
    Gebruik maken van affiliate fee? Ook dat is een mogelijkheid. Zo kun je bijvoorbeeld kiezen om bij iedere order een fee in te houden, zodat de ‘centrale’ organisatie ook een potje kan maken. Op die manier worden de kosten voor promotie gedekt en andere algemene kosten. Ook affiliate fee’s op deelnemer niveau is mogelijk.Als ‘kleine’ retailer kun je dus zeker opboksen tegen de groten van deze tijd.
    Bundel krachten en kennis en de retailer is klaar om het op te nemen tegen de zware jongens!

superman