Hoe overleeft mijn winkel in het online tijdperk?

25 april 2013
Door Team F&J
Team F&J
Support / Marketing / SEO

De scheidslijn tussen de ‘stenen’ winkels en online verdwijnt

Het gaat niet goed met de retail in Nederland. De omzet van de winkels loopt terug, maar de kosten blijven gelijk of groeien zelfs, faillissementen zijn niet van de lucht. Tegelijkertijd meldt het CBS dat webwinkels in 2013 ruim 10 procent meer omzet hebben geboekt dan in 2012. Uit onderzoek is gebleken dat bijna 10 miljoen Nederlanders online shoppen. Vooral vrouwen zijn actief op het gebied van online kleding shoppen. Mannen daarentegen gaan voor elektronica, software en hardware. Wat we niet alleen moeten vergeten is dat de consument nog steeds ook graag fysiek blijft shoppen, de focus moet dus liggen op zowel de fysieke als de online vestiging.
De ‘kleine’ retailer kan niet meer om deze feiten heen en zij zullen het internet moeten integreren om te kunnen overleven. Maar hoe? Als winkel zul je het online niet zomaar redden. De budgetten zijn doorgaans beperkt, evenals het aanbod en de voorraden. Daarnaast heeft een webwinkel net zoveel aandacht nodig als een fysieke winkel, om succesvol te kunnen zijn. Het internet moet een ondersteuning zijn van je winkel en vice versa. Kun jij als ‘kleine’ speler in de markt, met één of wellicht een aantal fysieke winkels, wel opboksen tegen de grote online spelers als Bol.com, Zalando en Wehkamp?

Het antwoord hierop is: Ja, dat kan! Hoe? Door de handen in een te slaan met het behoud van gezonde concurrentie. Samenwerking is het sleutelwoord. Dit klinkt als een mooi toekomstbeeld, maar in werkelijkheid bestaat dit al.

Het TopShoe.nl concept

Als voorbeeld het TopShoe.nl concept. TopShoe.nl is tot stand gekomen door een unieke samenwerking van schoenenwinkeliers van topmerken, die aangesloten zijn bij dezelfde
inkoopvereniging. Zij hebben hun krachten gebundeld onder het mom: “Waarom allemaal investeren in een eigen webwinkel als je ook samen één grote webshop kunt beginnen?” En daar ligt de kracht, samenwerken. Één online winkel, één klantenservice afdeling, één marketing strategie en iedereen levert uit zijn eigen voorraad. En daarnaast is iedere aangesloten winkel een fysiek servicepunt en dient als afhaallocatie. Een top voorbeeld van het versterken van de fysieke winkels, door het inzetten van internet en technologie. TopShoe.nl is inmiddels uitgegroeid tot een grote webshop met een breed en diep aanbod binnen meer dan 250 merken!

Maar ik ga mijn concurrent toch geen extra omzet geven?

Het is belangrijk om je mindset te veranderen. Het gaat niet om die ene specifieke aankoop. Het gaat om bouwen aan een langdurige relatie met je klanten. Denk aan de kansen, de voordelen. De klant bezoekt jouw fysieke winkel en zoekt een product dat jij helaas niet meer op voorraad hebt. Verkoop je de klant ‘Nee’ of werk je aan je klantrelatie, door bijvoorbeeld via een zuil in de winkel de klant alsnog goed te servicen. Het resultaat is een tevreden en dus waarschijnlijk terugkerende klant en als je het slim oplost met elkaar ontvang jij nog een fee over de door jou gegenereerde verkoop. Jouw aanbod groeit in de ogen van de consument, ook al staat het product niet eens fysiek in jouw winkel. Je kunt de klant producten bieden, daar waar je anders ‘Nee’ zou moeten verkopen. Bedenk eens wat de (groei) mogelijkheden zouden kunnen zijn?

Versterken van de lokale detailhandel is natuurlijk ook een optie

Topshoe.nl is het voorbeeld van schoenenwinkeliers die gezamenlijk online gaan. Maar denk nog eens aan andere mogelijkheden op lokaler niveau. Sluit alle winkeliers van het winkelcentrum of de winkelstraat waar jouw fysieke winkel zich bevindt aan op één online aanbod. Ook dan zijn de kansen eindeloos. Je blijft jullie eigen klanten servicen en speelt in op de online aankoop trends. Kosten kunnen jullie wederom samen dragen en voor levering kun je slimme afspraken maken met een lokale verzendpartij bijvoorbeeld.

Hoe kun je het TopShoe.nl concept waar maken?

We leggen de focus even op het TopShoe.nl concept. Want hoe zorg je er nu voor dat alle winkeliers hun producten online krijgen tot één grote collectie schoenen, sieraden, lingerie, etc. Hoe ga je om met de orderverdeling, de verzending, de financiële kant, etc. TopShoe.nl maakt hiervoor gebruik van het zogenoemde Webshop Back-Office systeem, dat is ontwikkeld door F&J webcreation te Zwolle. Soortgelijke systemen bestaan natuurlijk ruim in de markt, maar het Back-Office systeem van TopShoe.nl kent een aantal inventieve slimmigheden die je het leven als ‘kleine’ retailer ook nog eens makkelijk maakt.

Een kijkje in de keuken

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Oh, en wat je zeker niet mag missen?
Deze relevante blogs
WooCommerce Webshop
Wil je gaan verkopen op Bol.com lees dan deze 5 vragen

Ben je MKB Retailer? Heb je 1 of meer filialen en wil je online gaan verkopen? Bijvoorbeeld op Bol.com, je eigen webshop of andere marketplaces? Dan is dit echt een artikel voor jou!

WooCommerce Webshop
AVG en direct marketing

Heb je een website of webshop, dan is de kans groot dat je aan direct marketing doet. Misschien verstuur je wel een nieuwsbrief, een sms als de sale is ingegaan of nog een old skool folder.