Wat Is AMP HTML?

23 december 2016
Door Joyce Rademaker
Joyce Rademaker
Joyce Rademaker
Ondernemer / Strateeg / SEO

Accelerated Mobile Pages

AMP is de afkorting van Accelerated Mobile Pages.

En AMP’s zijn gewone HTML pagina’s die zodanig zijn gedesigned, zo ‘licht’ en ‘uitgekleed’ dat ze bijna direct geladen zijn.

Project Accelerated Mobile Pages

Het Accelerated Mobile Pages (AMP) project is een open source initiatief van o.a. Google, Twitter en grote uitgevers als BBC en New York Times.

They are a step towards a better mobile web for all (bron:www.ampproject.org)

Het doel van het AMP project is dus kort gezegd dat content zo snel mogelijk geladen wordt op de mobiele telefoon. Instant en everywhere.

Check ook deze video van het The AMP Channel

Bijna de hele wereld heeft een mobiele telefoon en daarmee het internet letterlijk ‘op zak’. Het mobiele zoekverkeer blijft dan ook groeien en stijgt al boven het PC verkeer uit.

Met zijn allen gaan we steeds hogere eisen stellen aan de snelheid waarmee content geladen wordt en toegankelijk is.

De realiteit is dat het soms een aantal seconden duurt, voordat content geladen is. Of, erger nog, dat content niet eens volledig geladen wordt, omdat het de bezoeker te lang duurt.

Wat is de ‘waarde’ van AMP’s?

Sinds kort worden de AMP pagina’s ook daadwerkelijk geïndexeerd door Google en ze krijgen steeds meer waarde.

Google geeft namelijk de voorkeur aan AMP HTML pagina’s en deze pagina’s worden dan ook getoond boven normale pagina’s.

Daarbij komt dat Google meet hoe snel jouw pagina’s laden en hoeveel bezoekers jouw website verlaten, zonder dat de complete pagina content geladen is. Als bezoekers afhaken voordat de pagina geladen is, levert dat een hoog bouncepercentage op. Websites met een hoog bouncepercentage krijgen minder waarde van Google.

Kortom, door AMP HTML te gebruiken, sla je twee vliegen in één klap. EN je AMP’s worden hoger getoond EN je AMP’s dragen bij aan een lager bounce percentage.

Hoe kun je AMP’s herkennen?

Je kunt de Accelerated Mobile Pages herkennen aan een labeltje dat Google weergeeft bij de pagina in je zoekresultaten. Het lijkt op een ‘lightning bolt’, zie de afbeelding hieronder.

Als je met je mobiele telefoon zoekt op ‘Wat is G Suite’, dan vind je onze AMP versie van die blog pagina.

Wil je AMP’s zien, dan moet je dus wel aan het surfen zijn op je mobiele telefoon en uiteraard moeten er überhaupt AMP’s geïndexeerd zijn door Google, passend bij jouw zoekopdracht.

Het zal je niet verbazen dat de meeste websites hier nog totaal niet op ingericht zijn.

En DAAR ligt dus ook jouw kans!

Het betekent dat je nu in moet gaan zetten op mobiel.

Doe dat vanuit de Mobile First gedachte, snelheid en een goede mobiele gebruikerservaring.

Onze testresultaten met AMP

Uiteraard zijn wij ook gaan testen met AMP varianten van pagina’s van onze eigen website.

Binnen 1 dag stond ons blog item ‘Wat is G Suite’ (met de AMP HTML) op #1 in Google!!! ?

Gewoon als eerste niet betaalde treffer! En nu krijgen wij ook nog spontaan allerlei aanvragen voor G Suite van compleet nieuwe klanten!

TOF toch?

Hoe maak jij Accelerated Mobile Pages?

Je moet zorgen dat je ‘superslanke’ HTML pagina versies maakt van je website pagina. En die laat je terugkomen op URL/amp.

Als je zelf niet technisch bent laat je dan goed ondersteunen of geef de techniek uit handen aan ons ?

Als je een WordPress website hebt dan is het makkelijker. Dan hoef je niet iedere pagina twee keer aan te maken. Voor WordPress websites is namelijk de plugin AMP ontwikkelt.

De AMP plugin maakt zelf van elk blogitem een AMP versie met de juiste URL/amp extensie. De plugin werkt op dit moment overigens (nog) niet voor gewone website pagina’s, maar wel voor je blog artikelen.

Hoe weet Google dat ik AMP’s heb?

De AMP plugin voor WordPress websites voegt ook nog een stukje code aan je pagina toe om aan zoekmachines te laten weten dat er een AMP-versie van deze pagina beschikbaar is.

Zo weet Google dat er AMP’s zijn van jouw pagina’s en kan Google er voor kiezen om mobiele bezoekers de AMP te presenteren in plaats van de normale pagina.

En zoals gezegd, Google hecht waarde aan AMP’s en plaatst die pagina’s boven ‘normale’ pagina’s.

Voor de WordPress gebruikers onder ons, nog even dit!
WordPress gebruikers kennen allemaal de Google Analytics plugin en de Yoast SEO plugin. Als je de AMP plugin laat of gaat installeren, doe dat dan in combinatie met de ‘Glue for Yoast SEO & AMP plugin’, die zorgt er namelijk voor dat al deze plugins goed gaan samenwerken.

In de search console vind je een speciaal AMP rapport. Daar kun je in terugvinden hoeveel pagina’s er van jouw website met AMP geïndexeerd zijn. En je vindt er ook alle informatie over eventuele fouten die er zijn. Dat is belangrijk, want pagina’s die fouten bevatten worden niet weergeven in Google namelijk.

En je kunt de bezoekers van jouw AMP’s ook meten.

Zijn jouw nieuwe AMP’s nog niet gevonden door Google? Dan heb je een optie om ‘fetchen as Google’ uit te voeren… et voila!

De Yoast plugin heeft nog een andere mooie functie. Je kunt namelijk de Look & Feel van je AMP’s een beetje aanpassen naar je eigen huisstijl. Zo kun je jouw huisstijlkleuren toepassen, je logo plaatsen en de tekst en linkjes kleuren.

Waarom is AMP HTML een grote kans voor jou?

De techniek is ‘vers van de pers’ en jouw concurrenten zijn hier vast en zeker nog niet mee bezig.

Als jij nu inhaakt op deze ontwikkelingen, kun jij meteen sneller en makkelijker scoren binnen Google. En loop je direct een aantal grote stappen voor op je concurrent.

En het mooie is, het is absoluut geen hogere wiskunde!

Conclusie?

Onze AMP pagina’s worden steeds vaker weergegeven binnen Google en dat zal dus alleen maar groeien, omdat Google meer en meer inzet op mobiel en snelheid en veel waarde hecht aan AMP HTML pagina’s.

En AMP HTML pagina’s krijgen een ‘labeltje’ van Google, waardoor de pagina veel meer opvalt binnen de zoekresultaten. En dat… dat zal meer kliks opleveren.

En dat zijn wij dus al aan den lijve aan het ondervinden 😉

Klaar om Accelerated Mobile Pages in te gaan zetten?

Grijp je kans, maar lees ook nog even onze blog ‘Wat is Mobile First indexering?’om jezelf optimaal te informeren en te kunnen gaan scoren in Google!

En natuurlijk kun je de hele techniek ook aan ons uitbesteden, maar dat spreekt vanzelf 😉

Deel je jouw AMP HTML bevindingen en resultaten ook weer met ons? Wij zijn ontzettend benieuwd naar jouw scores!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Oh, en wat je zeker niet mag missen?
Deze relevante blogs
SEO
Alles wat je wilt weten over interne backlinks

Interne backlinks zijn hyperlinks die binnen een website van de ene pagina naar een andere pagina verwijzen. Dit type link is belangrijk voor zoekmachine-optimalisatie (SEO)