Hoe kan ik WhatsApp zakelijk gebruiken?

31 juli 2018
Door Team F&J
Team F&J
Support / Marketing / SEO

Hoe kan ik WhatsApp zakelijk gebruiken?

Waar je eerder alleen maar telefonisch en per e-mail in contact kon komen met de klant, zijn er nu veel meer mogelijkheden.
Wat denk je van Facebook, Twitter of een live chat? Maar, ook WhatsApp begint een plek te veroveren in de wereld van de klantenservice met WhatsApp Business.

WhatsApp is niet meer weg te denken uit het dagelijks leven bij de meeste van ons. Aan het begin van dit jaar gebruikten 11,5(!) miljoen Nederlands WhatsApp waarvan 8,3 miljoen dagelijks. Sinds januari is in Nederland ook WhatsApp Business uitgerold.

Handig voor de consument, maar ook voor webshophouders. Waarom? Omdat je de klant op een heel andere en veel meer persoonlijke manier kunt benaderen.

Wat kun je met WhatsApp Business?

Dat antwoord is simpel: WhatsAppen met jouw klanten.

Bij de business variant maak je een profiel aan waar je het logo en de bedrijfsnaam plaatst. Als je wilt, kun je het profiel nog aanvullen met nuttige informatie door gebruik te maken van de aanvullende omschrijving. Denk hierbij bijvoorbeeld aan openingstijden.

Nog meer leuke functies van WhatsApp Business

Alles is gericht op het verlenen van goede en snelle service. Zo kun je automatische antwoorden instellen, zodat jouw (potentiële) klant snel een bericht krijgt.

Als je veel nummers hebt en klanten eenvoudig terug wilt vinden, dan kun je ook gebruik maken van labels. Deze koppel je aan een klant, bijvoorbeeld het label: Nieuwe klant.

Heb je antwoord dat je vaak gebruikt? Dan kun je een snelkoppeling maken, zodat je niet je vingers kapot tikt aan weeeer dat ene antwoord.

Het is zelfs mogelijk om een vast nummer te koppelen aan WhatsApp Business.

Nou ben je natuurlijk ook wel erg benieuwd naar de statistieken. Goed nieuws! Ook die kun je bekijken via het dashboard. Zo kun je zien hoeveel berichten succesvol verzonden zijn, hoeveel er zijn afgeleverd en hoeveel er gelezen zijn.

Een voorbeeld: KLM en WhatsApp Business

Een gouden combinatie: KLM en social media. Zij weten feilloos gebruik te maken van de verschillende kanalen. Ook zij gebruiken WhatsApp. Tijdens het boeken van een vlucht kun je aangeven dat je informatie wilt ontvangen via WhatsApp.
Je kunt je reisdocumenten ontvangen op de app, je ontvangt statusupdates en wil je van stoel switchen? Ook dan kun je ze een berichtje doen.

Voordelen van WhatsApp Business?

Voor de consument is het belangrijkste het gemak. Je tikt tussendoor een berichtje, verstuurd die en voor je het weet heb je het antwoord. Naast dat voelt het ook persoonlijker, omdat je weet dat er daadwerkelijk een persoon aan de andere kant zit die bezig is met jouw berichtje en moeite doet voor jou.

Voor de organisatie?

Via WhatsApp ben jij als bedrijf opeens wel erg dichtbij je klant. Je kunt ze eenvoudig servicen op een persoonlijk niveau. En je bent sneller in beeld dan met een e-mail, gezien veel mensen WhatsApp dagelijks gebruiken.

Ik ben erg benieuwd! Zou jij als bedrijf gebruik maken van de optie WhatsApp? En als consument?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Oh, en wat je zeker niet mag missen?
Deze relevante blogs
Content Marketing
Trends op het gebied van contentmarketing

Content Specialist Dé contentmarketing trends die je moet kennen! Contentmarketing: jarenlang hebben we het er ‘gewoon’ even bij