Kim Daanen

Support / Marketing / SEO

Wat is Google Mijn Bedrijf?

Loop ik laatst in Amsterdam om me heen te kijken en BOEM. Daar lag ik. Gestruikeld over een stoep en uiteraard met mijn gezicht vol op de tegels. Enigzins geschrokken merk ik dat een stuk van mijn tand is afgebroken. Tijd voor een tandarts. Ja…euh…waar zit die dan in Amsterdam? Google Maps er maar eens even bijpakken dan….. Hej, een tandarts dichtbij waar ik sta en is nog geopend ook! Ideaal! Ik laat mij er heen leiden door Google Maps. Ik kom het hoekje om en…..ah nee he. Geen tandarts. Dus ik zoek weer verder en vind dit keer het juiste adres. Tuurlijk. Dat adres klopt, maar de tandartsenpraktijk is niet geopend. Grrrrrr….

Als je in Google of Google Maps zoekt naar een bedrijf (bijvoorbeeld een tandarts) dan krijg je de gegevens van dat bedrijf of de route er naar toe te zien. Je vertrouwt er blindelings op dat die gegevens kloppen en actueel zijn. Maar dit is zeker niet in alle gevallen zo. Google haalde eerder de gegevens uit onder andere de Kamer van Koophandel Registraties. Daar zijn ze nu al een tijdje mee op gehouden en de kans is dus aanwezig dat de gegevens verouderd zijn.

Een grote frustratie dus voor de persoon die jouw product of dienst wil afnemen. En ook een grote kans dat die mensen naar de concurrent gaan, omdat die de gegevens wel op orde heeft. Maar wat kun je er aan doen?

Het antwoord hierop? Google Mijn Bedrijf!

Google Mijn Bedrijf?

Heb je een Google Account? Dan kun je inloggen bij Google Mijn Bedrijf en jouw bedrijf verifiëren! Wanneer je Google Mijn Bedrijf aanmaakt, wordt een G+ pagina aangemaakt en je kunt hiermee je bedrijfsgegevens beheren die in Google worden weergegeven. En dat is erg belangrijk!

Waarom is dat belangrijk?

Zoek je wel eens naar een bedrijf in Google? Dan is het je wellicht wel opgevallen dat een bedrijf vaak aan de rechterkant wordt getoond. Vaak voorzien van een foto, de adresgegevens en de openingstijden. En dat, dat is dus Google Mijn Bedrijf!

Wat kan ik er dan mee?

Google Mijn Bedrijf geeft je de mogelijkheid om te zorgen dat Google de juiste informatie krijgt over jouw bedrijf. Deze informatie kan worden getoond in Google zoeken, Google Maps en Google +. Google mijn bedrijf is super belangrijk voor je lokale SEO.

Aan welke informatie moet ik dan denken?

Als je inlogt bij Google mijn Bedrijf kom je in een dashboard waar je de zaken die in Google getoond worden, kunt beheren.

Allereerst: de openingstijden van jouw bedrijf! Zorg ook dat je de feestdagen dat het bedrijf gesloten is, hebt verwerkt op deze plek.

De adresgegevens. Zorg dat het adres goed vermeld staat.

Foto’s toevoegen: Via Google Mijn Bedrijf kun je foto’s toe te voegen van jouw bedrijf. Foto’s van de binnen- en buitenkant, maar ook teamfoto’s. Die foto’s komen ook weer terug in Google.

Virtuele rondleiding: Heb je die al? Dan hoef je waarschijnlijk niets meer te doen. De fotograaf die de rondleiding heeft gemaakt, moet de rondleiding toevoegen.
Heb je nog geen rondleiding? Dan kun je die hier aanvragen. Let wel op dat de fotograaf een Google Trusted fotograaf moet zijn.

Reviews: Via Google Mijn Bedrijf heb je al die reviews inzichtelijk en kun je ook eenvoudig hier op reageren.

Last but not least: Insights. Bekijk hoe klanten zoeken naar jouw bedrijf, waar klanten je bedrijf bekijken op Google, welke acties er zijn uitgevoerd en hoe vaak jouw foto’s zijn bekeken.

Uw bedrijfsinformatie bewerken en updaten op Google

Hoe ga ik te werk?

Watch and learn!

Uw bedrijf toevoegen of claimen op Google

Hoe word ik eigenaar van mijn bedrijf op Google Mijn Bedrijf?

Laten we beginnen. Er twee mogelijkheden: je bedrijf staat al vermeld in Google of je bedrijf staat nog niet vermeld in Google. Beide opties worden uitgelegd in het filmpje van Google.

In beide gevallen moet het bedrijf geverifieerd worden, voordat je eigenaar bent van de Google mijn Bedrijf pagina. Dit kan op verschillende manieren:

Uw bedrijf verifiëren op Google

Go go go!

Heb je jouw bedrijf geverifieerd? Dan kun je aan de slag!

Handig om te weten

Google geeft je een ToDo om problemen op te lossen en te verhelpen. Denk hierbij aan een locatie die er dubbel in staat. Uiteraard is het mogelijk om op één adres meerdere bedrijven te hebben, ook hier biedt Google mogelijkheden voor. Lees hier alles over op de supportpagina van Google.