Kim Daanen

Support / Marketing / SEO

Tracking (zoals Google Analytics) en de AVG

‘Wij gebruiken cookies om uw winkelervaring te verbeteren. Door verder te surfen, accepteert u het cookiebeleid.’

Let jij eigenlijk wel goed op de cookies? Ben je je er bewust van? Als bezoeker misschien niet, maar met de komst van de AVG moet je je er als ondernemer wel degelijk bewust van zijn.

Toestemming geven

VOOR 25 mei 2018 hoeft de gebruiker niet expliciet toestemming te geven voor het plaatsen van analytische cookies. Met de komst van de AVG zal een gebruiker wel expliciet toestemming moeten geven.

Naast de AVG komt er trouwens ook een extra, nieuwe, wetgeving: de ePrivacy Verordening. Deze zal de huidige cookiewetgeving vervangen. De nieuwe wetgeving vertelt je hoe de AVG geïnterpreteerd moet worden op het gebied van tracking.

De planning was om de ePrivacy Verordening tegelijk met de AVG van start te laten gaan, maar deze is uitgesteld.

Hoe dan ook, vanaf 25 mei 2018 is de AVG van kracht met de bijbehorende impact op het verzamelen van gegevens.

Wat zijn persoonsgegevens?

Persoonsgegevens zijn niet alleen maar NAW-gegevens, IP-adressen en locatiegegevens, maar ook pseudo anonieme gegevens. Denk hierbij aan een klant ID of een gebruikers ID.

Je kunt ze misschien dan niet herleiden naar iemand specifiek, zonder dat je de overige gegevens er bij hebt. Maar die gegevens kunnen wel gebruikt worden om te individualiseren binnen een groep.

Hoe zit het met de gegevens van Google Analytics? De kans is groot dat je dit gebruikt, maar: geen zorgen, dat is te overzien.

Je mag namelijk wel analytische cookies plaatsen om het bezoek te meten. Hiervoor is geen toestemming nodig van de gebruiker.

Oke, maar wat is dan de ‘MAAR’?

Maaaaaar je mag dan geen persoonsgegevens of pseudo anonieme gegevens verzamelen en je mag al helemaal geen IP-adressen opslaan.

Nadeel: je kunt dus dan ook niet meer filteren op locaties die je wilt uitsluiten, bijvoorbeeld kantoor of bedrijven zoals wij, de webbouwers! Dit kon voorheen wel, zodat je een beter beeld had van de bezoekers die op jouw website kwamen zonder dat bezoekjes van ons werden meegerekend.

Wil jij je Google Analytics privacyvriendelijk maken?

  1. Sluit een verwerkersovereenkomst met Google. Die vind je onder het account in de beheeromgeving van Google Analytics.
  2. Maak IP-adressen anoniem. Hoe? Door een stukje extra code toe te voegen
    Via de tagmanager kan dit eenvoudiger
  3. Gebruik SSL voor Google Analytics cookies
  4. Deel geen gegevens met Google. Vink dit uit onder ‘Account’!
  5. Verzamel geen gegevens voor advertentiefuncties
  6. Informeer je bezoekers via de privacy statement dat je Google Analytics gebruikt.

Komende tijd zullen wij je voorzien van nog meer informatie hierover!

 

Bron: Frankwatching – Wat betekent de GDPR/AVG voor digital analytics?