Wat is een landingspagina?

15 september 2017
Door Team F&J
Team F&J
Support / Marketing / SEO

Wat is een landingspagina?

Simpel gezegd: Een pagina waar een bezoeker op landt! Daar heb je de verklaring voor de naam landingspagina.

Als je op een advertentie klikt bijvoorbeeld op Facebook of op AdWords, dan kom je vaak uit op een landingspagina.

Een pagina die helemaal aansluit op de advertentie waar je net op hebt geklikt.

Een landingspagina gaat echt om een specifiek product of dienst of onderwerp. Je wilt dan ook niet dat je bezoeker wordt afgeleid door allerlei randzaken.

DAT is dan ook de reden dat een landingspagina meestal geen menu heeft. Of andere afleidingen als blog items, nieuwsitems of andere producten of diensten laat zien.

Een landingspagina heeft een 100% eigen doel en een pure focus op dat doel. Met de daarbij behorende ‘call 2 action’.

Twijfel je over de opmaak van je landingspagina? Maak er gerust twee en doe een a/b test! Zo kun je eenvoudig zien welke pagina het beste presteert.

Wanneer gebruik ik een landingspagina?

Wil jij een product/dienst verkopen? Dan kun je een landingspagina gebruiken!

Eigenlijk is mijn advies: Maak voor alle producten/diensten die je wilt verkopen, landingspagina’s.

Er zijn verschillende opties voor de call 2 action op de pagina. Denk aan het achterlaten van een e-mailadres tot aan daadwerkelijk het product/dienst aanschaffen.

Je kunt een landingspagina zien als een one-pager van jouw product of dienst.

Waar moet een landingspagina aan voldoen?

Kijk uit dat je niet te veel verteld, maar focus op één belofte; de belofte die je hebt gebruikt in jouw uiting, bijvoorbeeld een Facebook advertentie.

En houd de pagina simpel en overzichtelijk. Zorg voor zo min mogelijk afleiding.

Laat in één blik zien dat jouw product of dienst de gemaakte belofte inlost. Je kunt dit doen door de titel en de intro aan te laten sluiten op die belofte.

Neem twijfel en risico’s weg bij de potentiële klant. Hoe? Door aanbevelingen van jouw klanten!

Je hebt nu de eerste redenen gegeven waarom en hoe jouw product of dienst de belofte inlost.

Zorg nu voor een goede call to action, zorg dat de ze contact opnemen, jouw product aanschaffen of die whitepaper downloaden. Let op: gebruik maar 1 call to action!

Zorg voor rijke content! Misschien is er wel een filmpje over het probleem dat jouw product of dienst oplost, of van het merk dat je verkoopt. Plaats zo’n soort filmpje ook op de landingspagina, samen met eigen afbeeldingen en goede tekst.

Laat bezoekers maar 1 ding doen. Denk hierbij aan het achterlaten van bijvoorbeeld een e-mailadres of een telefoonnummer om een afspraak te maken.

Zorg dat de pagina gemakkelijk leesbaar is. Hoe? Gebruik maximaal 4 regels per alinea en gebruik veel witruimte. Houd de alinea’s smal en maak de voordelen dikgedrukt. Ook niet geheel onbelangrijk: werk met veel tussenkopjes (h2 en zelfs h3)

Waarom een landingspagina?

De aandacht van de bezoeker is al getrokken door de advertentie, ze zijn dus op zoek naar dit. Je hebt de aandacht en een grotere kans op conversie!

De bezoeker hoeft niet na te denken waar hij of zij de informatie zou kunnen vinden op de website, ze zijn tenslotte al op de landingspagina. Dit zorgt ervoor dat minder bezoekers afhaken.

Google Adwords kijkt naar de relevantie van je landingspagina en je advertentie in Adwords.
Hoe dichter die twee bij elkaar liggen, hoe beter de beoordeling. Dat houdt in dat je minder hoeft te betalen voor een klik!

Je overtuigt je potentiële klant stap voor stap door de voordelen van jouw belofte. Ook dit zorgt voor een grotere kans op conversie.

Hoe maak je een landingspagina?

Dit ligt aan de flexibiliteit van je CMS. Zo heb je bij WordPress thema’s die het toelaten om het menu niet te tonen en waar je veel mogelijkheden hebt als het gaat om pagina’s opbouwen.

Er zijn ook speciale tools die hiervoor ontwikkeld zijn. Een voorbeeld hiervan is Instapage. Dit is een betaalde tool, maar zeker de moeite waard. Je kunt eenvoudig strakke en mooie landingspagina’s maken. En als je WordPress hebt, is het alleen een kwestie van de plugin installeren, de koppeling maken en je kunt aan de slag met jouw landingspagina’s!

Door te slepen met de content, bepaal je zelf de volgorde van de content. Naast Instapage heb je ook nog Inbound Marketing en Leadpages die vaak worden gebruikt.

#5 Schrijf rijke content

Rijke content, klinkt al goed, toch? ? Met rijke content bedoelen we, goeie content, kwalitatieve content. En verschillende soorten content. Door een pagina te voorzien van teksten, afbeeldingen, koppen en subkoppen draag je bij aan de leesbaarheid ervan.

Voeg je ook nog video materiaal toe of tips, reviews of zelfs blogs, vlogs met reacties erop, dan ontstaat ‘rijke’ content. En Google houdt van ‘rijke’ content. En een bezoeker zal langer blijven hangen en hoppa daar stijgt je ‘waarde’.

Need help?

Wil jij ook een hogere omzet door een onweerstaanbare pagina? Schroom niet en bel of mail ons. Wij kunnen jou (verder) helpen met de ultieme landingspagina.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Oh, en wat je zeker niet mag missen?
Deze relevante blogs
Conversie optimalisatie
Wat zijn Google Posts?

Een Google Post is een kort, nieuwswaardig bericht dat verschijnt onder je bedrijfsgegevens via Google Mijn Bedrijf (GMB).